Ewaluacja

Ewaluacja programu: procedura Pretest – Posttest

Narzędzia ewaluacji:

  • Ankieta dla rodziców;
  • Kwestionariusz dla nauczycieli;
  • Arkusz Ewaluacji Zachodzącego Procesu (dla nauczycieli);
  • Ankieta Ewaluacyjna (dla nauczycieli);
  • Ankieta Socjometryczna (dla uczniów);
  • Postawy Wobec Szkoły i Pracy w Szkole (dla uczniów);
  • Kwestionariusz Szkoła i Ja (dla uczniów);
  • Skala (Samooceny) Rosenberga (dla uczniów).

Wyniki ewaluacji Programu

I. Wyniki ilościowe z pilotażowej realizacji (w dwudziestu dwóch klasach w pięciu krajach):

  • Istotna statystycznie pozytywna zmiana postaw uczniów wobec szkoły i nauki szkolnej;
  • Istotna statystycznie poprawa ocen z przedmiotów nauczania, zwłaszcza u uczniów średnich i słabych;
  • Istotna statystycznie zmiana (podniesienie) samooceny uczniów, zwłaszcza słabych i wycofanych;
  • Poprawa integracji klasy (pozytywna tendencja, wynik poniżej istotności statystycznej – zwiększenie liczby wskazań w ankiecie socjometrycznej w Post-teście; wskazywanie osób, które wcześniej nie otrzymywały pozytywnych wyborów.

II. Wyniki jakościowe (z pilotażowej realizacji w Polsce w czterech gimnazjach warszawskich):

Pozytywny wpływ programu w opiniach nauczycieli:

A. Na nich samych:

  • Poznali wiele nowych metod pracy z klasą oraz zasad postępowania pozwalających budować dobre relacje i sprawnie zarządzać klasą;
  • Lepiej poznali swoich uczniów, bardziej ich polubili i bardziej interesują się ich rozwojem;
  • Stali się bardziej empatyczni;
  • Mają większe poczucie wpływu na uczniów;
  • Czują, że uczniowie bardziej im ufają, lubią ich i traktują jak autorytety;
  • Mają mniej problemów z utrzymaniem dyscypliny podczas lekcji;
  • Czują się bardziej kompetentni, pewni siebie i mniej zestresowani;
  • Większość nauczycieli zdobyła zaufanie rodziców i poprawiła swoje relacje z nimi. Wielu rodziców chce obecnie rozmawiać o problemach swoich dzieci i prosi o radę;
  • Otrzymują wyrazy uznania od kolegów i dyrektora.

B. Na klasę:

  • Większa integracja klasy i lepsze relacje rówieśnicze w klasach. Uczniowie lepiej się wzajemnie poznali i zaczęli współpracować ze sobą. W niektórych klasach zaczęli dawać sobie imieninowe i urodzinowe zbiorowe prezenty, chodzić razem do kina lub grać w piłkę po lekcjach;
  • Większa aktywność i motywacja uczniów;
  • Mniej zachowań agresywnych i konfliktów;
  • Znacznie lepsza frekwencja, mniej przypadków wagarów.

C. Na wybranych uczniów ("Golden Students"):

  • Uczniowie nadmiernie aktywni, pobudliwi i agresywni wyciszyli się i uspokoili. Starają się kontrolować swoje reakcje;
  • Uczniowie wycofani i nieśmiali stali się bardziej otwarci i pewni siebie; poprawili swoje relacje z klasą;
  • Uczniowie najzdolniejsi z dużymi osiągnięciami w nauce nie poprawili w sposób wyraźny swoich ocen, stali się natomiast bardziej uspołecznieni. Niektórzy z nich zaczęli organizować pomoc w nauce dla swoich słabszych kolegów;
  • Najwięcej zmian zaobserwowano w grupie uczniów mało zdolnych, z dużymi problemami w nauce i zaniedbanych wychowawczo. Znacznie wzrosła ich motywacja do nauki i aktywność, co przełożyło się na poprawę ocen. Spadła liczba nieprawidłowych zachowań i istotnie poprawiła się frekwencja na lekcjach.

Program uzyskał wysoką ocenę Komisji Europejskiej, która podjęła decyzję o sfinansowaniu ewaluacji zewnętrznej. Prowadzi ją aktualnie Uniwersytet w Huelwie (Hiszpania).

Opublikowano Kategorie Ewaluacja