Narzędzia ewaluacji:
- Ankieta dla rodziców;
- Kwestionariusz dla nauczycieli;
- Arkusz Ewaluacji Zachodzącego Procesu (dla nauczycieli);
- Ankieta Ewaluacyjna (dla nauczycieli);
- Ankieta Socjometryczna (dla uczniów);
- Postawy Wobec Szkoły i Pracy w Szkole (dla uczniów);
- Kwestionariusz Szkoła i Ja (dla uczniów);
- Skala (Samooceny) Rosenberga (dla uczniów).
Wyniki ewaluacji Programu
I. Wyniki ilościowe z pilotażowej realizacji (w dwudziestu dwóch klasach w pięciu krajach):
- Istotna statystycznie pozytywna zmiana postaw uczniów wobec szkoły i nauki szkolnej;
- Istotna statystycznie poprawa ocen z przedmiotów nauczania, zwłaszcza u uczniów średnich i słabych;
- Istotna statystycznie zmiana (podniesienie) samooceny uczniów, zwłaszcza słabych i wycofanych;
- Poprawa integracji klasy (pozytywna tendencja, wynik poniżej istotności statystycznej – zwiększenie liczby wskazań w ankiecie socjometrycznej w Post-teście; wskazywanie osób, które wcześniej nie otrzymywały pozytywnych wyborów.
II. Wyniki jakościowe (z pilotażowej realizacji w Polsce w czterech gimnazjach warszawskich):
Pozytywny wpływ programu w opiniach nauczycieli:
A. Na nich samych:
- Poznali wiele nowych metod pracy z klasą oraz zasad postępowania pozwalających budować dobre relacje i sprawnie zarządzać klasą;
- Lepiej poznali swoich uczniów, bardziej ich polubili i bardziej interesują się ich rozwojem;
- Stali się bardziej empatyczni;
- Mają większe poczucie wpływu na uczniów;
- Czują, że uczniowie bardziej im ufają, lubią ich i traktują jak autorytety;
- Mają mniej problemów z utrzymaniem dyscypliny podczas lekcji;
- Czują się bardziej kompetentni, pewni siebie i mniej zestresowani;
- Większość nauczycieli zdobyła zaufanie rodziców i poprawiła swoje relacje z nimi. Wielu rodziców chce obecnie rozmawiać o problemach swoich dzieci i prosi o radę;
- Otrzymują wyrazy uznania od kolegów i dyrektora.
B. Na klasę:
- Większa integracja klasy i lepsze relacje rówieśnicze w klasach. Uczniowie lepiej się wzajemnie poznali i zaczęli współpracować ze sobą. W niektórych klasach zaczęli dawać sobie imieninowe i urodzinowe zbiorowe prezenty, chodzić razem do kina lub grać w piłkę po lekcjach;
- Większa aktywność i motywacja uczniów;
- Mniej zachowań agresywnych i konfliktów;
- Znacznie lepsza frekwencja, mniej przypadków wagarów.
C. Na wybranych uczniów ("Golden Students"):
- Uczniowie nadmiernie aktywni, pobudliwi i agresywni wyciszyli się i uspokoili. Starają się kontrolować swoje reakcje;
- Uczniowie wycofani i nieśmiali stali się bardziej otwarci i pewni siebie; poprawili swoje relacje z klasą;
- Uczniowie najzdolniejsi z dużymi osiągnięciami w nauce nie poprawili w sposób wyraźny swoich ocen, stali się natomiast bardziej uspołecznieni. Niektórzy z nich zaczęli organizować pomoc w nauce dla swoich słabszych kolegów;
- Najwięcej zmian zaobserwowano w grupie uczniów mało zdolnych, z dużymi problemami w nauce i zaniedbanych wychowawczo. Znacznie wzrosła ich motywacja do nauki i aktywność, co przełożyło się na poprawę ocen. Spadła liczba nieprawidłowych zachowań i istotnie poprawiła się frekwencja na lekcjach.
Program uzyskał wysoką ocenę Komisji Europejskiej, która podjęła decyzję o sfinansowaniu ewaluacji zewnętrznej. Prowadzi ją aktualnie Uniwersytet w Huelwie (Hiszpania).