Instruktorzy |
22 |
Nauczyciele – wychowawcy – realizatorzy programu |
72 56 wychowawców = 79% 16 nauczycieli dydaktyków |
Uczniowie objęci interwencją
|
|
Ogólna liczba uczniów objętych interwencją |
330 |
Liczba dziewcząt |
147 [ 45%] |
Liczba chłopców |
183 [ 55%] |
Liczba szkół/ placówek |
18 |
Kategorie wyboru uczniów |
|
Zachowanie |
243 |
Oceny |
116 |
Samoocena |
10 |
Popularność w grupie rówieśniczej |
9 |
Rodzina |
3 |
Głównym kryterium wyboru uczniów do programu jest: zachowanie ucznia: 64% następną kategorią były oceny (częściej wybierano łącznie oceny i zachowanie) 30% |
Szkolenie nauczycieli – realizatorów
Lp. |
Obszar |
Uwagi |
1. |
Jaka była motywacja nauczycieli na początku programu; czy obserwowano zmiany motywacji, i jakie, w trakcie jego trwania?
|
Na początku realizowania programu u 90% nauczycieli przeważała motywacja zewnętrzna (nacisk / polecenie / skierowanie dyrektora). Dużą rolę odgrywała też informacja od pedagoga szkolnego i prezentacja programu powiązana z potrzebą poszerzenia warsztatu pracy. Motywacja nauczycieli zmieniała się. W miarę upływu czasu przedstawiony program coraz bardziej im się podobał, był dla nich coraz bardziej atrakcyjny i zauważali widoczne efekty pracy z programem w klasie. Nauczyciele w trakcie realizacji programu nie zmienili zdania, co do jego wartości wychowawczej, podkreślali fakt, że program systematyzuje ich dotychczasowe oddziaływania wychowawcze, porządkuje pracę z klasą, pozwala na lepsze poznanie uczniów. Nawet poza spotkaniami superwizyjnymi wymieniali się doświadczeniami, dzielili informacjami o sukcesach, jak również o tym, co w ich klasie się zmienia a co się nie sprawdza, nie działa. Początkowe napięcie związane z koniecznością wyboru zasad i ich wprowadzaniem w klasie z czasem stało się czymś naturalnym, co nie stresuje, ale motywuje. Nauczyciele przekonywali się jak działają zasady w ich klasie i jak bardzo oni muszą być konsekwentni w ich realizacji, bo to przynosi konkretne efekty; "przepracowanie" wybranych wcześniej zasad warunkowało wybór zasad z kolejnego obszaru, było naturalną konsekwencją tego, co dzieje się w klasie. Zdarzało się i tak (mała gmina i jedno duże gimnazjum), że nauczyciele dobrowolnie zgłosili się do udziału w programie. Z wielkim zainteresowaniem i nadziejami podjęli się realizacji programu. Szczególnie cenili sobie to, iż program nie wymaga od nich wdrażania specjalnych tematów zajęć realizowanych, np. na godzinach wychowawczych, a opiera się w dużej mierze na pracy sobą i wykorzystaniu konkretnych zasad w codziennym prowadzeniu lekcji i kontakcie z uczniem. Przez cały okres trwania programu motywacja nauczycieli utrzymywała się, z małymi wahaniami w sytuacji, gdy przyjęta zasada okazywała się dla danego nauczyciela trudna w realizacji, czy też tydzień realizacji programu przerwany został dniami wolnymi (np. święta). |
2. |
Złote Obszary programu, które okazały się najłatwiejsze i najbardziej atrakcyjne dla nauczycieli |
Budowanie relacji – 15 Klimat społeczny – 7 Nauczanie zindywidualizowane – 6 Budowanie relacji i klimat społeczny w klasie, stworzenie pozytywnych relacji zarówno pomiędzy klasą a nauczycielem, jak i w obrębie uczniów to obszary, które okazały się najłatwiejsze, ale zarazem najatrakcyjniejsze dla realizatorów programu. Konkretne zasady kluczowe:
stały się podstawą w pracy z uczniem, który chętniej podejmuje zadania, gdy między nim a nauczycielem została wytworzona pozytywna więź oparta na szacunku i akceptacji, a wyrażająca się w gestach, postawie i słowach. |
3. |
Złote Obszary programu, które okazały się najtrudniejsze dla nauczycieli |
Relacje szkoła – dom (12)- choć wiemy, że relacje te są jednymi z podstawowych zasad warunkujących dobre i efektywne funkcjonowanie szkoły w obszarze pracy wychowawczej, to często są one bardzo sformalizowane, ograniczające się do przekazania informacji podczas zebrania, czy też wpisu do zeszytu wychowawczego. Wybierając zasady w tym obszarze nauczyciele również próbowali ograniczyć się do tych najbardziej "bezpiecznych" – regularne kontakty z rodzicami, przekazywanie informacji o dziecku, pytania kierowane do rodziców na temat ich dzieci, czy też zadbanie o to, by rodzice "złotej piątki" przychodzili na zebrania, podczas spotkań superwizyjnych. Nauczyciele przepracowywali możliwości podejmowania różnorodnych działań w obrębie tych zasad, także bardziej niekonwencjonalnych, jak skierowanie prośby o wspólne przygotowanie spotkania klasowego, zaproszenie na kawę, wpisywanie pochwał dotyczących nawet z pozoru bardzo błahych osiągnięć dziecka – okazało się, że początkowo budzą one zdziwienie nauczycieli, wprowadzają swego rodzaju niepokój, jednak po wprowadzeniu w życie okazało się, że działania te przynoszą efekty. Zarządzanie klasą (4) – to drugi obszar trudny dla nauczycieli, ujawnia on umiejętności reagowania w różnych sytuacjach, jakie niesie życie grupy klasowej, wymaga także od nauczyciela wprowadzania i pilnowania norm i zasad dotyczących organizowania całego procesu edukacyjnego i wychowawczego. |
4. |
Złote Obszary programu, które okazały się najtrudniejsze dla instruktora |
Instruktorzy nie zgłaszali trudności w realizowaniu Złotych Obszarów. Trudnością dla nich było przeprowadzenie treningu umiejętności wychowawczych dla nauczycieli we własnej szkole oraz przekonanie nauczycieli – realizatorów do podejmowania niestandardowych rozwiązań wychowawczych i dydaktycznych.. |
5. |
Inne trudności występujące przy realizacji programu |
Dużą trudnością było realizowanie programu przez nauczycieli spotykających się ze swoją klasą tylko trzy razy w tygodniu, ale równocześnie stanowiło to motywację do częstszych rozmów i spotkań ze swoimi wychowankami, głównie podczas przerw, co przyniosło niewymierne efekty – nawiązanie bliższych relacji. Wiele trudności w realizacji programu wynikało ze specyfiki szkoły, a co za tym idzie znacznie utrudnionych kontaktów szkoły z rodzicami. Obecność rodziców na zebraniach jest sporadyczna, więc już na pierwszym etapie realizatorzy natrafili na problem, w jaki sposób uzyskać od rodziców wypełnienie ankiet. Zbyt krótki czas realizacji programu, realizacja superwizji, zbyt mało czasu na opracowanie i szczegółowe przeanalizowanie wyników badań socjometrycznych, ocenianie wpływu programu na samych nauczycieli, zbyt obszerne dokumentowanie działań, sprawozdania, zestawienia, karty zgłoszeń itp. Kolejny problem to przedłużające się nieobecność uczniów ze "złotej piątki" w szkole (np. 2, 3 tygodnie). W organizacji pracy szkoły – nieprzewidziane zastępstwa, nieobecności lub ucieczki uczniów. W obszarze pracy z uczniem przede wszystkim wdrażanie uczniów do samokontroli i samorozwoju oraz słaba motywacja wychowanków do nauki. |
6. |
Działania i sytuacje, które przynosiły, w opinii instruktora, największą satysfakcję nauczycielom |
"Uśmiechnięty uczeń, poprawa relacji w klasie" Działania, które przyniosły największą satysfakcję nauczycielom to:
Współpraca między nauczycielami nie zaangażowanymi bezpośrednio w projekt to bardzo ważny element programu, budowanie zaufania uczniów wobec wychowawcy – świadczące o tym rozmowy na tematy osobiste, inicjowanie kontaktu przez samych uczniów lepsze poznanie siebie nawzajem – uczniów i nauczyciela – zauważają zmianę nastroju, wyczuwają trudne momenty, potrafią rozpoznać wagę sytuacji konsekwentne przestrzeganie – początkowo przez nauczyciela, a w miarę upływu czasu także przez większość uczniów. Ustalone wspólnie zasady przynoszą efekty – klasa reaguje na kontrakt, jest w stanie przywołać się do porządku, nie znaczy to, że zniknęły problemy z zachowaniami naruszającymi porządek w klasie, jednak jest teraz wychowawcy łatwiej, bo wie, do czego może się odwołać podczas spotkań z rodzicami – telefoniczne zaproszenie na zebranie jest traktowane przez rodziców bardziej osobiście, niejako czują się tym zobowiązani do przyjścia na wywiadówkę, a rodzice rozmawiają nie tylko o ocenach i zachowaniu dziecka, ale także pytają o radę, mówią o trudnościach w relacjach z własnym dzieckiem, przekazują informacje, które mają od własnych dzieci na temat tego, co dzieje się w szkole, a co ich zdaniem jest ważne dla bezpiecznego funkcjonowania wszystkich uczniów w szkole. |
7. |
Przydatność materiałów stanowiących wyposażenie programu |
87 % nauczycieli oceniło materiały jako przydatne. Zwłaszcza ankiety, testy, kwestionariusze, propozycje ćwiczeń i zajęć. Nauczyciele również postrzegali jako przydatne proponowane prze instruktorów pozycje książkowe m.in: "Dyscyplina w klasie. Metody i techniki interwencji" Jakuba Kołodziejczyka, "Kiedy pozwolić, kiedy zabronić w klasie" Roberta J. MacKenziego. Pojawiły się także nieliczne opinie, które oceniały materiały jako niezbyt przydatne ze względu na wysoki poziom ogólności treści prezentowanych w programie. Nauczyciele cały czas podkreślali, iż chcieliby poznać przykładowe sposoby postępowania wobec uczniów, sposoby postępowania w określonych trudnych zachowaniach, rodzice uczniów jednej z klas wręcz żądali konkretnych scenariuszy zajęć, które będą realizowane w ramach programu. |
Wyniki – KLASA |
||
1. |
Pozytywne wpływ interwencji w opiniach nauczycieli |
Większość nauczycieli nabyła nowe umiejętności i poznała nowe metody reagowania na niepożądane zachowania w zespole klasowym. Działania nauczycieli stały się bardziej świadome i usystematyzowane. Wielu z pedagogów uświadomiło sobie ogrom pracy wychowawczej, jaką podejmują w pracy z młodzieżą. Dla wielu Program stał się motywacją do działania i wdrażania nowych metod pracy wychowawczej z uczniem. Podejmowanie wobec uczniów niestandardowych działań wychowawczych i edukacyjnych. Otwarcie się na ucznia, poznanie jego możliwości, oczekiwań i wykorzystanie tej wiedzy w codziennych kontaktach – podczas lekcji i poza nimi. Nawiązanie bliższych relacji z uczniami, lepsze poznanie ich środowiska rodzinnego, co pozwoliło niejednokrotnie inaczej spojrzeć na zachowanie i uzyskiwane przez nich wyniki w nauce. Wykorzystanie atutów własnej osobowości, kompetencji i doświadczenia – np. poczucia humoru, własnych przeżyć – w relacjach z wychowankami, co zdecydowanie poprawia relacje interpersonalne. Zdobycie przydatnej wiedzy psychologicznej oraz nowych umiejętności wychowawczych. |
2. |
Na nich samych |
Doskonalenie warsztatu pracy w takich obszarach jak:
|
3. |
Na klasę |
Ważnym momentem wdrażania programu w klasie było odnowienie lub zmodyfikowanie kontraktu klasowego i realne odwoływanie się nauczycieli do jego zapisów. Nauczyciele często stali się bliżsi uczniom, co poprawiło relacje uczeń – nauczyciel. Mniej konfliktów, lepsza frekwencja, powstanie więzi klasowych, zaangażowanie w realizację różnych zadań, wspólne świętowanie sukcesów, "wyławianie" talentów w danej dziedzinie z danego przedmiotu, to były widoczne efekty programu. Klasa stała się:
Klasa stała się zespołem, w którym można się realizować, który stanowi poczucie bezpieczeństwa i wzajemnego wsparcia, można popełniać błędy i mieć szansę na poprawienie i naprawienie ich. |
4. |
Na wybranych uczniów ("Złotych uczniów") |
Największy efekt można było obserwować w przypadku tych uczniów, którzy wybrani zostali przez nauczyciela jako sprawiający największe problemy wychowawcze i dydaktyczne. Często ci uczniowie dostali nową szanse w zespole, zostali na nowo zauważeni i względem nich podjęte zostały na nowo działania mające na celu poprawę ich funkcjonowania w zespole klasowym. Wybrani uczniowie zaczęli więcej uwagi poświęcać swoim możliwym sukcesom szkolnym Widać właściwą motywację, zaangażowanie ucznia w różne zadania, co to zdecydowanie poprawiło samopoczucie ucznia. Wybrani uczniowie są bardziej zmotywowani do nauki, bardziej otwarci, chętniej rozmawiają a atmosfera w klasie stała się bardziej przyjazna. Częściej niż na początku mówią sobie miłe rzeczy. |
5. |
Negatywne efekty obserwowane w okresie trwania interwencji |
Duża liczba dokumentowania swoich działań, spotkania informacyjne dla rodziców. Negatywną stroną programu, w opinii nauczycieli, jest brak gotowych, przykładowych scenariuszy zajęć. Podkreślali, że utrudnia to wdrażanie niektórych zasad kluczowych w tok lekcji, zwłaszcza w sytuacji nauczyciela właściwie rozpoczynającego pracę w szkole. Niektórzy nauczycieli stwierdzili, że tak naprawdę to ten program jest dla nauczycieli, że dyscyplinuje zachowania nauczycieli – takie podejście nie ułatwiało sytuacji, co wyraźnie widać przy niechęci nauczycieli do podawania, jakiego rodzaju wpływ wywarł program na nich samych. Słabe kontakty z rodzicami, krótkotrwałość zasad, duża sztywność zaburzonego zachowania – często uczeń wracał do starych nawyków, zbyt duża odpowiedzialność nauczyciela – zamiast skupienia się na stałym realizowaniu poszczególnych zasad z poszczególnych obszarów. |
6. |
Najbardziej skuteczne zasady postępowania wobec uczniów w ocenie nauczycieli |
|
7. |
Czynniki, które mogły wpłynąć na jakość interwencji i wyniki badań |
|
Wnioski:
Program jest bardzo chętnie przyjmowany przez nauczycieli ze względu na fakt, iż nie wymaga od nich realizowania tematycznych zajęć poza godzinami pracy z klasą. Nauczyciel pracuje nad sobą pogłębiając świadomość swojego funkcjonowania jako dydaktyka i wychowawcy. W wielu przypadkach nauczyciel dzięki Programowi G5 dostaje potwierdzenie, iż jego dotychczasowe działania są słuszne – to wpływa na poczucie satysfakcji i kompetencji nauczycielskiej. Jednocześnie otrzymuje szereg dodatkowych możliwości uskuteczniania swojego oddziaływania na uczniów, zarówno w obszarze nauczania jak i wychowania.
Uwagi:
- Tworzenie grup wsparcia, grup superwizyjnych dla nauczycieli-realizatorów, celem kontynuowania działań podjętych w programie w kolejnych latach pracy z innymi uczniami.
- Opracowanie wskazówek metodycznych dla nauczycieli-realizatorów.
- Długofalowość działania programu, efekty odroczone.
Opracowanie: Jolanta Zwyrtek, Magdalena Wieczorek